niedziela, 24 lutego 2013

Półksiężyce (obłączki) na paznokciach- dobrze czy źle?

Moje paznokcie mają się już ciut lepiej po ostatniej masakrze, dlatego czas żeby tamten post ustąpił miejsca nowemu. 

Do tego co zaraz napiszę, natchnął mnie jeden z komentarzy. Pojawiła się w nim teza, że moje posiadanie obłączków na paznokciach jest oznaką jakichś nieprawidłowości. Sama słyszałam to już wiele razy, ale jakoś nigdy nie sprawdzałam tej informacji. Tym razem wygooglowałam i podzielę się tym, co wyczytałam...



Lunula, czyli obłączki to jedna z części naszego paznokcia- białe półksiężyce u ich nasady. 
Kiedy wpiszemy w wyszukiwarce hasło "budowa paznokcia" 90% wyników pokazuje nam obrazki, na których są one zaznaczone.

 
Tak naprawdę obłączek mają wszystkie paznokcie, tylko, że nie w każdym jest on tak wysunięty, że widać go przez płytkę. Jego kolor wynika z tego, iż przylega do leżącej pod nim skóry właściwej nieco luźniej niż pozostała część blaszki, jest "pomostem" pomiędzy macierzą i płytką paznokciową.
Tak jak każda inna część naszego ciała- obłączki nie u wszystkich wyglądają tak samo.
Najbardziej widoczne są na kciukach.

Półksiężyce mówią o poziomie witalności naszego organizmu. 
Okazuje się, że "brak" obłączka (występuje on na każdym paznokciu, u osób które ich "nie mają", po prostu są one na tyle małe, że kryją się pod skórą) lub półksiężyc niemal niewidoczny, może świadczyć o osłabieniu, przemęczeniu fizycznym i psychicznym lub o jakiejś chorobie. 
Jeżeli zmniejszają się one to znaczy, że tryb życia ostatnio prowadzony jest zbyt intensywny. 

Zdrowy człowiek ma półksiężyce białe i dobrze widoczne.
Teoretycznie lunula to 1/4 – 1/3 paznokcia- zależy to oczywiście od naturalnej długości naszej płytki. 

Powiększenie obłączka i białe plamki w reszcie paznokcia mogą być skutkiem niedoboru niacyny.
Występuje ona powszechnie w produktach roślinnych i zwierzęcych, np. w mięsie, orzechach i ziarnach zbóż.


W chiromancji, czyli wróżeniu z dłoni, każdy palec odpowiada za inną sferę naszego życia. dlatego ich wielkości mogą się różnić- na jednych palcach będą większe, na innych mniejsze.. Stąd też różne będzie znaczenie półksiężyców na poszczególnych palcach, Oczywiście nie jest to takie proste, może w niedalekiej przyszłości napiszę coś więcej na ten temat, ale teraz podam główne znaczenie obłączków:
-kciuk – witalność
-wskazujący – relacje społeczne
-środkowy – spełnianie się w działaniu (praca, hobby)
-serdeczny – stosunek do siebie
-mały – relacje z bliskimi.

Jeśli paznokcie są gładkie, równe, różowe, z ładnymi białymi półksiężycami- świadczy to o dobrej kondycji naszego organizmu.

Dlatego też stwierdzam, że teza w komentarzu została właśnie obalona. Moje obłączki, zwłaszcza na kciukach, mogą wydawać się duże. Zwróćcie jednak uwagę na to jak długą mam płytkę. 
Przypominam jak wyglądają moje paznokcie:


Z ciekawości sięgnęłam po miarę: mój kciuk ma 1,8cm (oczywiście bez wolnego brzegu), półksiężyc w najwyższym punkcie zajmuje 0,5cm, co stanowi troszkę ponad 1/4 długości płytki. Wnioskuję z tego, że jestem zdrowa :) A martwić może mnie jedynie mały palec.

Myślę, że zdziwienie wywołane widokiem obłączków może wynikać z tego, że większość paznokci, które oglądamy na zdjęciach, jest pomalowana, przez co obłączków nie widzimy. Niepomalowana płytka jest niecodziennym widokiem. 


Podsumowując: jeśli macie dobrze widoczne, białe półksiężyce, zajmujące 1/4-1/3 płytki to prawdopodobnie nie macie się czym martwić. Jeśli natomiast są one niemal niewidoczne lub zbyt duże- trzeba zastanowić się co może być przyczyną i postarać się ją wyeliminować. 



xoxo P.D.

19 komentarze:

Nigdy na to nie zwracałam uwagi... ale na szczęście chyba u mnie z białymi obłoczkami jest wszystko w porządku :D
pozdrawiam ;)

cholercia, za dużo u mnie nie widać... może to przez skórki?

zależy jak duże te skórki, ale jest to całkiem możliwe, zwłaszcza przy małych/krótkich paznokciach :)

u mnie tylko na kciuku chyba widać
teraz mam pomalowane, jak zawsze hehehe

świetny post- właśnie niedawno zastanawiałam się nad tym zagadnieniem.

ja regularnie wycinam skórki ale na jednej ręce mam praktycznie niewidoczne obłączki a na drugiej małe, ale są :)

Obłączki czyli moony znikają z wiekiem :) zaczynają zanikać od małych palców a kończą na kciukach. Duże moony świadczą o młodym wieku biologicznym :)

nigdy o tym nie myśłałam. ja mam troszke bardziej widoczne niz Twoje i tu idzie w błoto teza z powyższego komentarza, bo jestem spokojnie koło dyszki starsza od Ciebie. Moja Mama ma zadbane pazurki, ale dopiero ostatnio po odsuwaniu skórek znowu widzi swoje półksięzyce i to bardzo konkretnie;)

oo przydatny post. :) z moimi półksiężycami wszystko wporządku. ;)

Ciekawy post :) zainteresował mnie ten temat i pewnie trochę jeszcze poszukam - zwłaszcza że u siebie nie pamiętam żeby kiedykolwiek obłoczek był widoczny, nawet w dzieciństwie...

Beata Głąb, a co jeśli na każdym palcu te półksiężyce są innej wielkości? to jaki mam wiek biologiczny?

a poza tym bardzo dobry post - dziękuję :)

Moje paznokcie są bardzo podobne do twoich 😉

Też mam taki problem z białymi plamkami czasem to chyba jednak z niedoboru witamin albo minerałów ale biorę kapsułki z oeparolu i wtedy paznokcie wracają do normy i też przestają się rozdwajać a to najgorsze jak zmywam lakier.

Właścielwie to ja w ogóle ich nie mam ;-;

Właścielwie to ja w ogóle ich nie mam ;-;

To chyba nie dobrze jak mam je tylko na kciukach.

Nie wydaje mi się, żeby brak widocznych obłączków znaczył cokolwiek. Mnie na kursie stylizacji paznokci mówili, że to normalne, że jednym widać, innym nie. I tak na logikę, to się z tym zgadzam. Przecież to, że ich nie widać, nie musi znaczyć, że są mniejsze, tylko po prostu głębiej położone.
~Wer

Ten komentarz został usunięty przez autora.

Prześlij komentarz

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More