niedziela, 24 lutego 2013

Półksiężyce (obłączki) na paznokciach- dobrze czy źle?

Moje paznokcie mają się już ciut lepiej po ostatniej masakrze, dlatego czas żeby tamten post ustąpił miejsca nowemu. 

Do tego co zaraz napiszę, natchnął mnie jeden z komentarzy. Pojawiła się w nim teza, że moje posiadanie obłączków na paznokciach jest oznaką jakichś nieprawidłowości. Sama słyszałam to już wiele razy, ale jakoś nigdy nie sprawdzałam tej informacji. Tym razem wygooglowałam i podzielę się tym, co wyczytałam...



Lunula, czyli obłączki to jedna z części naszego paznokcia- białe półksiężyce u ich nasady. 
Kiedy wpiszemy w wyszukiwarce hasło "budowa paznokcia" 90% wyników pokazuje nam obrazki, na których są one zaznaczone.

 
Tak naprawdę obłączek mają wszystkie paznokcie, tylko, że nie w każdym jest on tak wysunięty, że widać go przez płytkę. Jego kolor wynika z tego, iż przylega do leżącej pod nim skóry właściwej nieco luźniej niż pozostała część blaszki, jest "pomostem" pomiędzy macierzą i płytką paznokciową.
Tak jak każda inna część naszego ciała- obłączki nie u wszystkich wyglądają tak samo.
Najbardziej widoczne są na kciukach.

Półksiężyce mówią o poziomie witalności naszego organizmu. 
Okazuje się, że "brak" obłączka (występuje on na każdym paznokciu, u osób które ich "nie mają", po prostu są one na tyle małe, że kryją się pod skórą) lub półksiężyc niemal niewidoczny, może świadczyć o osłabieniu, przemęczeniu fizycznym i psychicznym lub o jakiejś chorobie. 
Jeżeli zmniejszają się one to znaczy, że tryb życia ostatnio prowadzony jest zbyt intensywny. 

Zdrowy człowiek ma półksiężyce białe i dobrze widoczne.
Teoretycznie lunula to 1/4 – 1/3 paznokcia- zależy to oczywiście od naturalnej długości naszej płytki. 

Powiększenie obłączka i białe plamki w reszcie paznokcia mogą być skutkiem niedoboru niacyny.
Występuje ona powszechnie w produktach roślinnych i zwierzęcych, np. w mięsie, orzechach i ziarnach zbóż.


W chiromancji, czyli wróżeniu z dłoni, każdy palec odpowiada za inną sferę naszego życia. dlatego ich wielkości mogą się różnić- na jednych palcach będą większe, na innych mniejsze.. Stąd też różne będzie znaczenie półksiężyców na poszczególnych palcach, Oczywiście nie jest to takie proste, może w niedalekiej przyszłości napiszę coś więcej na ten temat, ale teraz podam główne znaczenie obłączków:
-kciuk – witalność
-wskazujący – relacje społeczne
-środkowy – spełnianie się w działaniu (praca, hobby)
-serdeczny – stosunek do siebie
-mały – relacje z bliskimi.

Jeśli paznokcie są gładkie, równe, różowe, z ładnymi białymi półksiężycami- świadczy to o dobrej kondycji naszego organizmu.

Dlatego też stwierdzam, że teza w komentarzu została właśnie obalona. Moje obłączki, zwłaszcza na kciukach, mogą wydawać się duże. Zwróćcie jednak uwagę na to jak długą mam płytkę. 
Przypominam jak wyglądają moje paznokcie:


Z ciekawości sięgnęłam po miarę: mój kciuk ma 1,8cm (oczywiście bez wolnego brzegu), półksiężyc w najwyższym punkcie zajmuje 0,5cm, co stanowi troszkę ponad 1/4 długości płytki. Wnioskuję z tego, że jestem zdrowa :) A martwić może mnie jedynie mały palec.

Myślę, że zdziwienie wywołane widokiem obłączków może wynikać z tego, że większość paznokci, które oglądamy na zdjęciach, jest pomalowana, przez co obłączków nie widzimy. Niepomalowana płytka jest niecodziennym widokiem. 


Podsumowując: jeśli macie dobrze widoczne, białe półksiężyce, zajmujące 1/4-1/3 płytki to prawdopodobnie nie macie się czym martwić. Jeśli natomiast są one niemal niewidoczne lub zbyt duże- trzeba zastanowić się co może być przyczyną i postarać się ją wyeliminować. 



xoxo P.D.

16 komentarze:

Nigdy na to nie zwracałam uwagi... ale na szczęście chyba u mnie z białymi obłoczkami jest wszystko w porządku :D
pozdrawiam ;)

cholercia, za dużo u mnie nie widać... może to przez skórki?

zależy jak duże te skórki, ale jest to całkiem możliwe, zwłaszcza przy małych/krótkich paznokciach :)

u mnie tylko na kciuku chyba widać
teraz mam pomalowane, jak zawsze hehehe

świetny post- właśnie niedawno zastanawiałam się nad tym zagadnieniem.

ja regularnie wycinam skórki ale na jednej ręce mam praktycznie niewidoczne obłączki a na drugiej małe, ale są :)

Obłączki czyli moony znikają z wiekiem :) zaczynają zanikać od małych palców a kończą na kciukach. Duże moony świadczą o młodym wieku biologicznym :)

nigdy o tym nie myśłałam. ja mam troszke bardziej widoczne niz Twoje i tu idzie w błoto teza z powyższego komentarza, bo jestem spokojnie koło dyszki starsza od Ciebie. Moja Mama ma zadbane pazurki, ale dopiero ostatnio po odsuwaniu skórek znowu widzi swoje półksięzyce i to bardzo konkretnie;)

oo przydatny post. :) z moimi półksiężycami wszystko wporządku. ;)

Ciekawy post :) zainteresował mnie ten temat i pewnie trochę jeszcze poszukam - zwłaszcza że u siebie nie pamiętam żeby kiedykolwiek obłoczek był widoczny, nawet w dzieciństwie...

Beata Głąb, a co jeśli na każdym palcu te półksiężyce są innej wielkości? to jaki mam wiek biologiczny?

a poza tym bardzo dobry post - dziękuję :)

Moje paznokcie są bardzo podobne do twoich 😉

Też mam taki problem z białymi plamkami czasem to chyba jednak z niedoboru witamin albo minerałów ale biorę kapsułki z oeparolu i wtedy paznokcie wracają do normy i też przestają się rozdwajać a to najgorsze jak zmywam lakier.

Właścielwie to ja w ogóle ich nie mam ;-;

Właścielwie to ja w ogóle ich nie mam ;-;

Prześlij komentarz

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More